TRAMS MED MENSSKYDD: VAD GÖRA?

Heja Norberg som tänker långsiktigt och inte ger upp efter första försöket. Vi passar på att belysa en problematik som dyker upp då och då: trams med mensskydd i skolan. När det stökas och busas med toalettpapper eller pappershanddukar tas dessa självklart inte bort (som tur är) – eftersom de fyller en viktig funktion. När det kommer till mensskydd, som också fyller en viktig funktion, blir ofta den första reaktionen att ta bort dem om det tramsas. Fundera istället: varför händer detta?

Kanske har behållarna satts upp utan att förankra det ordentligt med eleverna? Om eleverna verkligen förstår syftet och vikten av att ha mensskydd tillgängliga, ökar respekten för deras värde. Varför inte göra en händelse av det när mensskydd börjar erbjudas på skolan? Lyft fram varför det är viktigt och skapar trygghet för alla! Skolor som gjort en sådan satsning vittnar om att det fungerar väldigt bra.

Bus och trams kan ibland vara ett uttryck för nyfikenhet. Genom att tidigt låta elever bekanta sig med mens och mensskydd, kanske till och med få experimentera eller pyssla med dem på lektionstid, kan det minska ”spänningsmomentet” när de blir äldre. Precis som med toalettpapper eller pappersservetter, där trams ibland sker, tas dessa inte bort – de används för att de fyller en viktig funktion.

Kombinera utbildning med en öppen och respektfull dialog för att skapa en skolmiljö där mensskydd används som det är tänkt. Använd MENSENs metoder som inspiration och ladda ner kostnadsfritt utbildningsmaterial på vår kunskapsbank www.menskompetens.se