Din varukorg är för närvarande tom!
MENSEN har alltid förespråkat att alla skolbarn ska få likvärdig menskunskap. Det kan absolut finnas ett värde i att dela upp klassen, men det får inte ske på bekostnad av gemensam mensundervisning. En ny studie bekräftar att blandade klasser är avgörande för att minska stigma och öka förståelsen. När killar lär sig om mens tidigt kan de bättre stötta sina vänner, partners, och i framtiden även förstå frågor kring klimakteriet.
Den senaste officiella riktlinjen från den brittiska regeringen för undervisning i relationer, sexualitet och hälsa säger att elever ska få undervisning om mens både i grundskolan och på gymnasiet. Studien hävdar att det inte räcker, för många elever innebär det två lektioner under hela deras skoltid. Fokus ligger på biologi, medan viktiga frågor om smärta, kraftiga blödningar och hur mensen påverkar vardag och prestation sällan tas upp.
Forskarna efterfrågar en mer heltäckande undervisning, som inte bara handlar om vad mensen är, utan också om hur den påverkar. MENSEN håller med. Jobbar du på skola och vill ha tips, inspiration och metodstöd för att utbilda om mens? Gå in på vår plattform www.menskompetens.se!