Din varukorg är för närvarande tom!
När ledarskribenter framställer behovet av mensskydd som en överdriven lyx och ett krav av bortskämda anställda, ja då är det dags att bemöta argumenten med statistik och perspektiv. Här finns hela texten.
❗Personligt och gemensamt ansvar utesluter inte varandra
Med risk för att låta som en repad skiva: tanken är inte att erbjuda någons livstidsförbrukning av mensskydd utan att det ska finnas vid behov när man glömt ett extra hemma eller fått oväntad mens. En arbetsplats som erbjuder mensskydd tar ansvar för att skapa förutsättningar så att alla medarbetare kan utföra sitt arbete utan onödiga hinder eller oro. Precis som att arbetsgivaren tillhandahåller toalettpapper, tvål och plåster bör mensskydd rimligen finnas som en del av en trygg och hälsofrämjande arbetsmiljö. Ingen förväntas ta med eget toalettpapper till jobbet (trots att alla vet att det sannolikt kommer att behövas under dagen), ingen tycker att det gör oss till mindre ansvarstagande människor. Så varför skulle gratis mensskydd göra det?
❗Halmgubbe att jämföra mensskydd med gratis lunch
“Människan är också beroende av näring //…// inte ska väl vuxna människor räkna med att få mat serverad i lunchrummet för det?” frågar sig skribenten. Det är det väl inte heller någon som kräver? Däremot finns en växande diskussion om tillgång till gratis mensskydd på arbetsplatser, och ett gediget underlag på att det är kostnadseffektivt samt gynnar både individen och hela organisationen om det finns på plats vid behov. Självklart stämmer det att människor är beroende av näring: just därför är lunchrasten lagstadgad i arbetstidslagen.
❗“Om företag ändå vill investera i gratis mensskydd för sina medarbetare så visst, kör på!”
Det enda vi håller med om i krönikan: det är en investering! En färsk undersökning från Period Positive Workplace visar att mer än 50 % av de anställda upplever ökad produktivitet, bättre närvaro och större trygghet när mensskydd finns tillgängligt på arbetsplatsen. Bland arbetsgivarna rapporterar över 60 % fördelar som ökad hälsomedvetenhet och en positivare arbetsplatskultur.